۱۳۸۸ بهمن ۹, جمعه

گل لاله سرشار از زیبایی و طراوت‌

http://one.xthost.info/malayer/red_tulip.JPG


لاله گیاهی است از تولیپ، که به وسیلهِ پیاز تکثیر می‌شود، و در بهار به گل می‌نشیند.

نوع هلندی آن در تمام جهان معروف است، ولی آیا می‌دانید، که این گل در کوه‌های ایران می‌روید، و آن را در قرن 16 از راه ترکیه به اروپا برده‌اند، که سرانجام به هلند رسیده، و مورد توجه گلکاران قرار گرفته است. و متخصصان هلندی نیز به پرورش آن همت گماشته، و نژاد آن را تغییر داده‌اند. و هم اکنون با تکثیر و فروش آن همه ساله ارز زیادی به کشور خود وارد می‌سازند.
لاله تقریباً در ادبیات تمام زبان‌ها مظهر زیبایی است، و هر موجود زیبا را به آن تشبیه می‌کنند.
ارد بزرگ متفکر نامدار ، آمیختگی زندگی انسانی با گل لاله را اینگونه بیان می دارد : آدمیانی مانند گل های لاله ، زندگی کوتاه در هستی و نقشی ماندگار در اندیشه ما دارند .
شهرت لاله به سبب گل‌های جامی شکل آن است.
امروزه نوعی وحشی از گلهای لاله در کوه‌های کردستان ایران می‌روید، کشورهای اروپایی خریدار آن هستند، آنها سعی می کنند تا در مملکت خود این لاله را پرورش دهند، و زینت بخش محیط زندگی خود سازند.

علاوه بر لاله‌ معمولی، در دنیای بزرگ ما درخت لاله نیز وجود دارد. این درخت برگریز و زیبا بومی آمریکاست، و گل‌های لاله زرد یا نارنجی دارد، اما هم اکنون به اغلب کشورهای اروپایی برده شده است. درخت لاله، علاوه براینکه زینتی است، چوبش نیز بسیار مرغوب است، و در ساختن مبل، و تختخواب، و میز، و سایر اثاث چوبی خانه به کار می‌رود، و باغ‌های درخت لاله، هم خیلی زیبا و هم سودآور است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر